Dekryptering uden computer

Introducer til kryptering ved at finde pointen i vittigheder og løse kryptogrammer.
Krypteret tekst

Omfang: 60-90 minutter

Formål 

Introduktion til kryptering

Forberedelse

Print opgaveark, så der ét sæt per elev.

Gennemførelse

Introducer cæsarkryptering og lad elever starte med de første opgaver. - Fortæl, at de skal gå videre med næste, når de er færdige. 

Lav en opsamling, når alle elever er igennem 1. opgave, hvor I taler om antal krypteringsmuligheder og -svageheder. Introducer dernæst kryptogramopgaven, hvor du eller elever, der er igang, forklarer og viser, hvordan man kommer igang med at knække koden.

Eleverne går igang med at løse kryptogrammet. Bed eleverne sige til, når de er færdige, da det vil være meget forskelligt og hjælp dem igang med den sidste opgave. 

Slut af med en fælles opsamling på kryptogram, hvor I også ser på krypteringsmuligheder og -svageheder. Slut af med at kigge på den sidste opgave og løs den i fællesskab.

Opfølgning

Aktiviteten kan følges op af eller indgå som en del af Khan Academys krypteringsforløb: En rejse ind i kryptografi.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede filer

Opgaver til udskrift.
Løsning til opgave 4.

Relaterede moduler

Relaterede links

Krypteringsforløb fra Khan Academy.

Emneord