EU_lande_kort_COLOURBOX4903650.jpg

    EU - tema om Den Europæiske Union

    Dette tema handler om EU - historien, politikken, samarbejdet og EU i dagligdagen. Temaet giver bud på hvordan undervisningen kan tilrettelægges og viser masser af undervisningsmaterialer og interaktive tjenester. Temaet er delt op i moduler. Se oversigten herunder og find links til modulerne i højre side.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    spil_hjerne_COLOURBOX2365239.jpg

    Flygtninge og integration - et undervisningsforløb - del 1

    Når mennesker mødes - Værdispil og rollespil om flygtninge. Del 1 af undervisningsforløbet "Flygtninge og integraton".
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fasanen vækker børns nysgerrighed
    © Rasmus Frederiksen

    Sammenlignende anatomi

    Dette forløb er tiltænkt 3.- 4. klasse i natur/teknologi og tager afsæt i Forenklede Fælles mål.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Figuren er en relationsmodel, der viser fire indbyrdes afhængige faktorer i læringsmålstyret undervisning.

    Planlægning med læringsmål

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Studerende

    Undervisningsforløb til praktikken

    Sidder du og mangler inspiration til, hvad du skal lave i praktikken? Så se her nogle foreslag til temaer, emner og forløb du kan bruge i din forberedelse op til praktikken.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    SMTTE

    En hjælp til planlægningen med SMTTE modellen

    SMTTE er en model til planlægning og udvikling, og kan evt. bruges i planlægningen op til praktikken.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Kaløvig og Studstrupværket
    © Laust Wium Olesen

    EU-Dilemma: Lad dem bare sejle deres egen sø

    Herunder finder du første spil produceret af journalist Ole Ryborg, Ugebrevet Mandag Morgen. Spillet er produceret i forbindelse med "EU på skemaet" eu.emu.dk og finansieret af Europa-Huset i København. Spillene er omredigeret i januar 2010. På hovedsiden herunder finder du selve historien. Under "relevante links" er der en vejledning til det konkrete spil. Der er desuden links til pdf-dokumenter med selve historien og rollekort til udskrift.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    skorstene1200.jpg

    EU-Dilemma: Når bilen er farligere end Bin Laden

    Herunder finder du det tredie spil produceret af journalist Ole Ryborg, Ugebrevet Mandag Morgen. Spillet er produceret i forbindelse med "EU på skemaet" eu.emu.dk og finansieret af Europa-Huset i København. Spillet er omredigeret i januar 2010. På hovedsiden herunder finder du selve historien. Under "relaterede links" er en vejledning til det konkrete spil. Der er desuden links til pdf-dokumenter med selve historien og rollekort til udskrift.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    4654_.jpg

    EU-Dilemma: Så er der lukket for det varme vand

    Herunder finder du det fjerde spil produceret af journalist Ole Ryborg, Ugebrevet Mandag Morgen. Spillet er produceret i forbindelse med "EU på skemaet" eu.emu.dk og finansieret af Europa-Huset i København. Spillet er omredigeret i januar 2010. På hovedsiden herunder finder du selve historien. Under "relaterede links" er en vejledning til det konkrete spil. Der er desuden links til pdf-dokumenter med selve historien og rollekort til udskrift.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Euro_sedler_COLOURBOX1638294.jpg

    EU-Dilemma: Lønnen - den taler vi ikke om

    I EU er arbejdskraften bevægelig - og kan derfor frit bevæge sig fra land til land. Det giver et pres på overenskomster og løn- og arbejdsforhold. Dette dilemmaspil handler om, hvordan EU takler disse udfordringer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    storify.jpg
    © storify.com

    Undervisningside - en social fortælling om EU

    Denne undervisningside handler om at lave en online fortælling med webtjenesten storify.com. Storify er en tjeneste, der kan samle historier fra de sociale medier, så som Twitter, Facebook, Youtube og mange andre.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX526752-EU1.jpg

    Undervisningsforløb om EU fra Udenrigsministeriet

    Da Danmark havde formandskab for EU, blev dette undervisningssite udarbejdet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Evaluering med smileys

    Evaluering

    Undervisningsforløbet "Nye verdensmål og krybskytteri i Kenya" evalueres på fire niveauer: Elevernes selvevaluering, lærerens selvevaluering, lærerens vurdering af elevernes læringsudbytte og elevernes feedback på lærerens undervisning.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Cover til inspirationsforløbet "Cultural Encounters"

    Cultural Encounters

    Undervisningsforløbet "Cultural Encounters" er et inspirationsforløb, der beskriver læringsmålstyret undervisning i faget engelsk i 8.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Figuren er en relationsmodel, der viser fire indbyrdes afhængige faktorer i læringsmålstyret undervisning.

    Planlægning af undervisningsforløb

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    COLOURBOX1904806.jpg

    Gyserfilm

    Undervisningsforløb om gyserfilm er et oplagt emne for mediefag på C-niveau, da de filmiske virkemidler er tydelige.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Tegn på læring

    Tegn på læring tydeliggør eleverne opnåede læring i forhold til det nye de skal lære og niveauet for elevernes målopfyldelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tegning af fem hænder i forskellige farver

    Undervisningsaktiviteter

    Undervisningsaktiviteter er de planlagte aktiviteter, som skaber læringsmuligheder for alle elever, så de kan nå læringsmålene for forløbet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Praktikant

    Lektion 1 og 2: Assumptions, Stereotypes and Self-awareness

    De første to lektioner introducerer eleverne til det dynamiske syn på kulturer og kulturmøder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Et fotografi af den ghanesiske rapper M.anifest
    © Jason Williamson

    Lektion 3 og 4: Popular Culture from Ghana

    I 3. og 4. lektion anvender eleverne deres viden om kulturmøder i mødet med ghanesisk populærkultur – her eksemplificeret ved den - i Ghana og Vestafrika - særdeles populære rapper M.anifests tekster og musikvideoer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer