Scratch
    © http://scratch.mit.edu/

    Scratch – kom i gang med programmering

    Scratch er en gratis onlineressource, hvor elever kan udforske og arbejde med simpel programmering. Ressourcen kan give eleverne en begyndende forståelse af, hvordan computere og it-teknologi egentlig fungerer, men primært kan eleverne selv kode scripts (små programmer) og få oplevelsen af at være medskabere frem for brugere af computere.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kodning
    © Lis Zacho

    Med eTwinning til Pædagogisk-Udviklings-Workshop (PDW) om Coding i Tallinn

    Matematikvejleder Lis Zacho på Skolen ved Søerne, Frederiksberg, har skrevet en artikel om sin deltagelse i et eTwinning-seminar i Estland i efteråret 2014. Herunder et uddrag med de vigtigste pointer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tryk enter og lær

    Workshop-konference om Kom/it-didaktik i 2014

    Workshop-konferencen havde fokus på at kvalificere den enkelte lærers it-didaktiske færdigheder
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Eleverne taler sammen om programmet.
    © Troels Gannerup Christensen

    Programmering i indskolingen

    På besøg i en indskolingsklasse på Højby Skole i Odense, hvor eleverne arbejder med programmering i matematik via programmet Scratch. Find inspiration, opgaver og videovejledninger m.m.her.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Programmering

    Programmering - ikke kun for nørder!

    Førhen var programmering kun for nørderne. Det er det ikke længere, men er nu i højere grad et område, som skolen bør have fokus på. Eleverne skal ikke kun beherske IT, men også udvikle og skabe IT. Her får du ud over videoer, links m.m. også nogle konkrete materialer fra et afprøvet forløb.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder koncentreret med programmering
    © Troels Gannerup Christensen

    Arbejde med variable vha. programmering

    Her et undervisningsforløb, som viser, hvorledes der via programmering kan arbejdes med variable i matematikundervisningen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Indtryk fra Bett 2016
    © John Kraaer

    Indtryk fra Bett 2016

    Lærer Jonas Juul Hansen fra Rudersdal Kommune fortæller om sine indtryk fra den læringsteknologiske udstilling Bett i London - både besøg på en skole og deltagelse i arrangementet Nordic@Bett.
    Indholdstype: 
    Andet
    Scratch.jpg

    Scratch 2.0

    Den nye version 2.0 af programmet Scratch fra MIT er nu online og offentlig tilgængelig. Hjemmesiden kan bruges til at lave og programmere spil i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Beebot
    © Birgitte Henningsen

    Programmering af robotter i indskoling

    I projektet 'Elevernes egenproduktion og elevinddragelse' har 1. klasse i matematiktimerne udforsket den fysiske robot BeeBot og dens online-app.
    Indholdstype: 
    Andet
    Træ som illustrerer mængden af digitale medier

    Programmering i matematik

    I projektet 'Elevernes egenproduktion og elevinddragelse' har en flok 5. klasse elever i matematiktimerne prøvet kræfter med spilprogrammering i programmet Hopscotch.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Pædagogisk personale