Udvalgte nyheder

Undervisningsministeriets logo

Undervisningsministeriet søger skoler til treårigt forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen

22. maj 2018 - 10:00
I næste skoleår sætter undervisningsminister Merete Riisager gang i et stort forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Cirka 45 skoler i hele landet får mulighed for at deltage i forsøget fra 2018 til 2021, hvor de enten kan arbejde med teknologiforståelse som selvstændigt fag eller med teknologiforståelse integreret i obligatoriske fag.
Undervisningsministeriets logo

Læseplaner, undervisningsvejledninger og oversigter over Fælles Mål er blevet opdateret på EMU

18. maj 2018 - 12:43
Forligskredsen bag folkeskoleloven indgik den 19. maj 2017 en aftale om at løsne bindingerne i Fælles Mål for at give skolerne og lærerne et større professionelt råderum til at tilrettelægge undervisningen.
752934_.jpg

De yngste elevers hverdag i folkeskolen

8. maj 2018 - 12:17
En ny undersøgelse foretaget for Undervisningsministeriet sætter fokus på de yngste elevers hverdag i folkeskolen efter implementeringen af folkeskolereformen.
High-five

Ny indsats skal styrke samspillet mellem skole og eliteidræt

6. april 2018 - 12:57
Vejledningen indeholder viden og inspiration til alle, der har med både eliteidræt og skolen at gøre. Vejledning skal gøre det nemmere at dyrke idræt på højt plan ved siden af skolen.
TALIS
© OECD

TALIS 2018

20. marts 2018 - 13:37
Hvordan er læringsmiljøet på din skole, dine muligheder for kompetenceudvikling og din jobtilfredshed? Husk at deltage i TALIS 2018, hvis din skole er udtrukket!
indeklima
© DCUM

En ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø giver inspiration til bedre indeklima på danske skoler

16. marts 2018 - 09:02
Rapporten undersøger, hvordan Norge og Sverige arbejder med at sikre et godt indeklima på deres skoler.
Elever

Ny undersøgelse: Brug af it i den første læse- og staveundervisning har ikke effekt på elevernes færdigheder

8. marts 2018 - 08:12
En undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at det hverken har positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder at bruge it i den første læse- og staveundervisning. It kan dog styrke elevernes motivation for at læse og skrive.
Elever

Styrket faglighed blandt udsatte børn

5. marts 2018 - 12:15
Vær med til at gennemføre en afprøvet læsemakkerindsats, der skal være med til at mindske betydningen af social baggrund. Kommuner og folkeskoler kan nu melde sig til at gennemføre indsatsen 'Struktureret elevsamarbejde på tværs af årgange', hvor ældre elever agerer læsemakker for yngre elever i skoleåret 2018/2019.